Permanente educatie

Nascholing tekening meisje aan bureau 600px

Desk Ontwikkeling & Educatie (DOE) kan een cursus/training/workshop op maat maken in het kader van nascholing, professionalisering, oftewel Permanente Educatie. Het aanbod van DOE is afgestemd op de specifieke behoeften van de kinderopvangorganisatie.

Centraal staan: afstemming op professionaliserings- en ontwikkelingsdoelen van de organisatie en de gewenste omvang en tijdsduur van het scholingsaanbod. Een workshop of cursus speciaal voor u dus!

Hieronder volgt een aantal opties op het gebied van nascholing waarin allerlei varianten en aanpassingen mogelijk zijn, uitgaande van de scholingswens van de organisatie. Het aantal dagdelen is uiteraard optioneel.

Tip: dagdelen mét praktijkopdrachten en terugkoppeling naar elkaar (=leren van elkaar!) zijn succesvol gebleken.

Aanbod nascholing:

De uitdagende speel-leeromgeving

Kern: hoe richt ik mijn speel-leeromgeving in zodat kinderen de beschikking hebben over uitdagende speelhoeken, waarin spelen een plezier is en waardoor hun ontwikkeling gestimuleerd wordt?


Spelen vanuit (SLO)doelen

Kern: spelactiviteiten ontwerpen vanuit de SLO-doelen, want deze doelen geven vorm en inhoud aan het spel van jonge kinderen op het gebied van de vier basale ontwikkelingsdomeinen.


Zó loopt het lekker in de groep!’ (groepsmanagement)

Kern: dagschema, taakverdeling, regels en rituelen, overgangen tussen activiteiten, differentiëren in het spelaanbod, spelen en werken in kleine groepen.


Executieve functies en peuters

Kern: taakinitiatie, planning, aandacht richten en volhouden, emotieregulatie, werkgeheugen, inhibitie, zelfinzicht en cognitieve flexibiliteit… Hoe helpen we peuters op weg om dit te gaan kunnen?


Actief spelen = actief leren

Kern: ‘Weg met de werkjes!’ en wat onderzoekend en ontdekkend spelen kinderen oplevert.


Spelen met Open Materialen

Kern: kinderen kunnen enorm genieten van ongestructureerd materiaal. Het kan van alles zijn of worden, of juist helemaal niets. Hoe scheppen we de voorwaarden voor het spelen met Open Materialen?


Spelenderwijs Nederlands leren

Kern: door spel en drama, muziek en beweging, voorgelezen worden en ‘praatjes maken’, leren jonge tweedetaalverwervers spelenderwijs de Nederlandse taal. TPR of Doe-taal aanpak kan een goed hulpmiddel zijn.


‘Bijna 4, nog steeds (speel)plezier’

Kern: hoe zorg ik er voor dat kinderen die bijna instromen in groep 1, nog steeds hun uitdagingen vinden in de peutergroep?


Kosten?

Dagdeel: €750,00 inclusief BTW, reiskosten en cursusmateriaal.
Dag: €1.500,00 inclusief BTW, reiskosten en cursusmateriaal.

Groepsgrootte cursusgroep: minimaal 10 deelnemers en maximaal 18 deelnemers (afhankelijk van scholingsonderwerp).

Klik of tik om contact op te nemen.